MHV 908 Brigaden øvelsestur 31.05.2012
Som bekendt "gør øvelse mester", og MHV 908 Brigaden var på øvelsestur Århusbugten rundt. Den sprudlende 11 mands store besætning øvede blandt andet gummibådssejlads, mand (kvinde) over bord mm. En stor tak fra fotograferne for den formidable gode modtagelse ombord - også den var proff!
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11
Side 12
Side 13
Side 14
Side 15
Side 16
Side 17
Side 18
Side 19
Side 20
Side 21
Side 22
Side 23
Side 24
Side 25
Side 26
Side 27
Side 28
Side 29
Side 30
Side 31
Side 32
Side 33
Side 34
Side 35
Side 36
Side 37
Side 38
Side 39
Side 40
Side 41
Side 42
Side 43
Side 44
Side 45
Dagens Foto udvalgt af fotografen:
http://go-on.smugmug.com/share/d0ndTRdfc37yE
Marinehjemmeværnets fartøjer
Marinehjemmeværnet råder over tre typer patruljefartøjer: MHV 900-, MHV 850- og MHV 800-klassen.
Marinehjemmeværnets fartøjer har været igennem en stor forandring siden marinehjemmeværnets start i 1952. Hvor den tidligste flåde var baseret på lånte og aflagte kuttere og motorbåde fra Søværnet, er nutidens flåde på 30 fartøjer specielt bygget til marinehjemmeværnet og derfor i langt højere grad udstyret og designet til at løse de opgaver, marinehjemmeværnet har i dag.
Disse opgaver var frem til den kolde krigs afslutning præget af den sikkerhedspolitiske situation, men i takt med at trusselsbilledet har forandret sig, har marinehjemmeværnet fået øget fokus på andre samfundsvigtige opgaver.
Alle fartøjer er derfor konstruerede til at deltage i den nationale farvandsovervågning såvel som at klare rednings- og miljøopgaver.
Dertil er 900- og 850-klassen i stand til selvstændigt at medbringe flydespærringer til løsning af opgaver omkring olieforurening.
Marinehjemmeværnets fartøjer kan bevæbnes med henblik på sikring af eget skib og besætning.
Marinehjemmeværnets patruljefartøjer er ofte de første til at nå frem på grund af deres lokale beliggenhed og den korte responstid fra alarmen lyder, til fartøjet er afsted.
Alle fartøjerne ligger på et frivilligt beredskab på en time, når det gælder eftersøgning og redning samt olieforurening. Det betyder i praksis, at alle fartøjer og deres besætninger skal være på vej ud af havnen inden for en time efter en alarm fra Søværnet.